Snapchat, Instagram en Pinterest. What’s next?

Tegenwoordig zijn er een aantal nieuwe sociale media kanalen die het communicatielandschap sterk beïnvloeden. Het gaat hier over: Instagram, Snapchat en Pinterest. Deze drie nieuwe sociale media kanalen wonnen de voorbije jaren sterk aan populariteit. Hoewel hun commerciële toepassingen in België nog beperkt zijn, bieden ze veel potentieel.

Groei 2014 t.o.v. 2015 Instagram, Pinterest en Snapchat

De drie sociale media kanalen hebben één ding gemeen: beelden. Ze vereisen sterke foto’s en/of aantrekkelijke filmpjes.

Instagram

Instagram is een mobile-first app, gericht op smartphonegebruikers, die je toelaat foto’s en video’s te delen met je volgers. Op 27 januari 2016 meldde Mark Zuckerberg dat Instagram wereldwijd 400 miljoen gebruikers heeft. Officiële cijfers van België zijn niet gekend, jammer. Instagram is een kanaal dat goed kan worden ingezet voor je bedrijfscommunicatie.

Commerciële boodschappen hebben minder succes. Bedrijfsprofielen scoren goed door behind the scenes beeldmateriaal te posten. Via Instagram kan je je bedrijf zichtbaar en persoonlijk maken voor je volgers, wat een sterke betrokkenheid bij je merk creëert. Een bedrijf dat zeer goed gebruik maakt van Instagram is Spotify. Zij hebben een profiel gemaakt met slechts één doel: het leven van de Spotify-medewerkers laten zien en zo nieuwe rekruten aantrekken. En met succes.

Instagram pagina 'life at Spotify'

Zoals eerder vermeld, scoren commerciële foto’s minder goed. Toch laat Instagram het toe om advertenties aan te bieden. En zelfs in België! Instagram biedt 3 soorten van advertenties:

  • Foto ads: zien eruit als gewone foto posts, maar ze hebben een Sponsored label boven de foto. Ze hebben ook een Learn More knop aan de onderkant.
  • Video ads: zoals de foto ads, zien ze eruit als gewone video’s. Maar ze hebben een sponsored label.
  • Carousel Ads: deze zien eruit als gewone foto posts, maar het zijn meerdere foto’s waar de gebruiker kan door swipen.

Je kan vier soorten call to actions toevoegen aan je advertentie: video views, click through naar de website, mobile-app installs en awareness creëren.

Snapchat

Snapchat is, zoals Instagram, een foto/video kanaal. Het sociaal platform onderscheidt zich van Instagram door de levensduur van de foto’s of video’s. Na 10 seconden verdwijnt je foto of video volledig, deze kan niet meer herbekeken worden. Het grote voordeel van deze werkwijze, is dat elk bericht enthousiast en vol interesse bekeken wordt.

Wanneer consumenten actief een bedrijfsprofiel volgen via Snapchat, mag je ervan uitgaan dat ze iedere keer uitkijken om een foto te openen.

Volgens de Global Web Index, een trimestrieel onderzoek naar het internetgebruik van consumenten, zijn er verhoudingsgewijs 3,5 keer meer tieners (16- tot 19-jarigen) actief op Snapchat dan volwassenen. In België zouden 46% van de tieners Snapchat gebruiken. Een echt jongeren kanaal, zeg maar.

Voor Snapchat zijn er in België nog geen commerciële toepassingen. Maar je kan perfect leuke behind the scenes foto’s of video’s verspreiden via Snapchat. Je kan Snapchat perfect gebruiken als een extensie van je bestaande digitale communicatiekanalen.

Ondanks de beperkte commerciële toepassingen kan je wel creatief omspringen met het kanaal. Via deze link kan je enkele creatieve cases zien van Snapchat. Bedrijven of personen die vandaag al succesvol gebruik maken van Snapchat: Sam De Bruyn (sam_debruyn), Studio Brussel (studiobrussel), Joy Anna Thielemans (joythielemans), The White House (jep, de president van Amerika).

Pinterest

Op Pinterest kunnen gebruikers afbeeldingen verzamelen, organiseren, sorteren en rangschikken volgens bepaalde moodboards. Dat zijn collages rond een bepaald onderwerp. Pinterest is een sterk vrouwenkanaal. Ze gebruiken Pinterest om zich te laten inspireren: fashion, food & design zijn belangrijke onderwerpen.

In Amerika is Pinterest op weg om één van de grootste sociale media e-commerce platformen te worden, onder andere via de Pinterest Buy Button. Dat is een actieknop die bij de foto wordt geplaatst om zo heel snel de producten op de foto aan te kopen. In België zijn de commerciële toepassingen voor Pinterest echter beperkt.

Denk daar even over na. Beeld je de mogelijkheden in voor retailzaken zoals Ikea: ze kunnen de volledige catalogus online zetten met een actieknop voor directe aankopen. Zo kan je heel snel en gemakkelijk de producten kopen die je mooi vindt op de foto. Geweldig toch?!

Ondanks de commerciële beperkingen, kan je toch creatief omspringen met je Pinterest pagina. Zo heeft Ikea Nederland een wedstrijd georganiseerd. Toen de nieuwe Ikea catalogus uitkwam, heeft Ikea die ook op Pinterest geplaatst. Ze vroegen aan fans om hun ideale droomkamer samen te stellen op Pinterest met de hashtag #Ikeacatalogus. De mooiste slaapkamer werd door Ikea tot leven gebracht. De ontwerp(st)er van die kamer kreeg vervolgens een Ikea waardebon t.w.v. €2.500. De case video kan je hier bekijken.

Zo, dit was onze roundup van de nieuwe sociale media kanalen die een groot potentieel kunnen bieden voor je bedrijf. Heb je toch nog die kleine aanzet nodig of heb je vragen rond je huidige communicatiestrategie? Neem dan gerust even contact met ons op en we bekijken het samen bij een kop koffie.

Gerelateerde artikels

 

Bronnen:
C-Works
Business News Daily
De Tijd
Bron header image: Shutterstock

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *