Agile Marketing – Hoe stroomlijnen van je marketing operaties

Je hebt er waarschijnlijk al veel van gehoord – Agile Marketing. Het is die Engelstalige marketingterm waardoor je marketing plots zo behendig wordt als een kat en stopt met kosten te vreten door inefficiënte processen. Voordat we hier dieper op ingaan, een introductie tot Agile Marketing.

Wat is Agile Marketing?

Bij meer technische (web)development projecten is Agile of Lean werken al langer ingeburgerd. Om beter in te spelen op klantenwensen zet je de Agile methodologie in om sneller te kunnen bijsturen en reageren. Agile marketing maakt nu de laatste jaren meer en meer deel uit van de marketingmix binnen een merk of product.

Hoe werkt Agile Marketing?

In plaats van ineens grote stukken van een campagne op te leveren, werkt Agile steeds met kleine tussenstappen, waarvan de elementen steeds een concreet, testbaar resultaat opleveren. Dit zijn de zogenaamde sprints in een project. Gewoonlijk duurt een sprint 2 weken. Door die sprints blijven projecten wendbaar, flexibel en kan er snel en efficiënt bijgestuurd worden waar nodig.

In juni 2012 werd het Agile Marketing Manifesto in San Francisco gepubliceerd. Dit manifest is de basis voor de werkwijze van Agile marketing. De opmaak van dit manifest betekende ook ineens het einde voor het opstellen van grote jaarplannen en lange projecten. Snel reageren en interageren met klanten werd het uitgangspunt en de boodschap.

De 7 basisprincipes van Agile Marketing

  1. Lanceer, experimenteer en leer
  2. Werk met klantgerichte Agile teams en voorzie het team van de juiste tools
  3. Werk met concrete, afgebakende sprints met een duidelijk lange termijn doel in beeld
  4. Werk voortdurend in functie van de klant of eindgebruiker
  5. Stuur continu bij en prioriteer de lijst van sprints en topics
  6. Speel flexibel en snel in op nieuwe inzichten
  7. Beperk je risico’s met kleine, flexibele sprints

 

Om Agile te werken in je marketing campagnes is het dus vooral noodzakelijk ervoor te zorgen dat de teams waarmee je werkt goed voorzien zijn van de juiste Agile toolkit. Zodat elk teamlid duidelijk omschreven taken heeft en dat iedereen het einddoel van de campagne voor ogen heeft. De violen moeten dus gelijk gestemd zijn!

Een duidelijke planning is hierbij cruciaal om de samenwerking vlot te laten verlopen. De tussensprints zijn steeds een moment om het project te evalueren en bij te sturen. Lanceren, testen, evalueren en bijsturen zullen de steeds wederkerende stappen zijn tot het einddoel bereikt wordt.

Wil je de werking van Agile Marketing ook graag uittesten voor jouw bedrijf of organisatie? Laten we het dan bespreken met een heerlijke kop koffie.

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie