Content credibility Afbeelding met dank aan Shutterstock

Content credibility: geloven mensen jouw boodschap?

Geloofwaardigheid. Credibility. Een term die van levensbelang is bij het sharen van content. Want je bent niets met een perfect opgestelde content kalender of een nauwkeurig uitgestippeld content marketing plan als je content zelf niet geloofwaardig overkomt.

Maar hoe ben je nu zeker dat jouw content zal “pakken “ bij jouw doelpubliek? Het komt erop neer het vertrouwen van de lezer te winnen. De auteur, de website en de content kunnen dat op verschillende manieren verwezenlijken.

  1. Straal expertise uit

Mensen lezen graag iets nieuws, iets wat ze nog nergens anders hebben gelezen, of iets dat ze niet begrijpen maar wat hen glashelder wordt uitgelegd. Een expert weet waarover hij praat, en zal dat ook overbrengen op zijn lezers. Zijn kennis over een onderwerp moet dan ook diepgaand, gemeend en waardevol zijn. Naar de mening van een expert wordt veel sneller geluisterd.

Ben je zelf geen expert in een gebied, maar wil je wel over een vakgebied schrijven? Probeer dan vooral niet te faken. Echte experts kijken daar los doorheen. Zij gaan jouw content niet delen en al je geloofwaardigheid kan de prullenbak in. Nee, dan kan je beter  een expert inhuren als je daar het budget voor hebt, of op zoek gaan naar bestaande opinies van experts om te quoteren. Vergeet zo’n opinie vooral niet in quote en onder hun naam te plaatsen, anders pleeg je natuurlijk plagiaat. Blijf zo transparant mogelijk over je bronnen. Constructies zoals ‘Er wordt gezegd dat’ of ‘Veel mensen geloven dat’ lijken misschien listige manieren om jouw bron vaag te houden, maar laat je toch best achterwege.

Een laatste manier om expertise uit te stralen is om aandacht te besteden aan de functietitel bij de auteur. Titels zoals ‘content cowboy’, ‘tekstentovenaar’ of zelfs het droge ‘auteur’, geven lezers niet het gevoel naar een autoriteit in een vakgebied te luisteren. Kies een titel die zowel aansluit bij jouw vakgebied als professioneel oogt.

  1. Passie is key

Iemand die passioneel over een onderwerp schrijft, krijgt lezers op zijn hand. Als mensen merken dat je ermee bezig bent, kom je geloofwaardiger over. Een oppervlakkig en droog stuk is trouwens ook veel minder leuk om te lezen.

  1. Cijfers als betrouwbare wingman

Vaak blijkt het erg moeilijk om mensen te overtuigen van iets met woorden alleen. De ergste criticasters willen bewijzen zien, zwart op wit. Dan geef je die toch gewoon? Data en cijfers zijn misschien droog, maar hebben 1 groot voordeel: they get the job done. Wil je cijfers delen in een iets aantrekkelijker jasje? Probeer dan eens zelf een infographic ineen te steken. Waak er wel voor dat je cijfers verstaanbaar blijven, de meeste van je lezers kunnen geen Chinees.

  1. Vermijd clip-art en neppe stockfoto’s

Zit je wel vaker op stockfoto websites rond te surfen naar foto’s voor headers of visuele ondersteuning? Een kwalijke gewoonte. Ja, stockfoto’s zijn rechten vrij, relatief goedkoop (afhankelijk van de website) en gemakkelijk op te zoeken. Maar ook onpersoonlijk, gekunsteld en ongeloofwaardig. Hetzelfde met clip-art. Klanten willen jouw verhaal geloven. Ze zoeken naar mensen waarmee ze zich kunnen identificeren, niet naar modellen met een hagelwitte glimlach. Wat je beter doet? Op zoek gaan naar geloofwaardige (stock)foto’s, of die zelf produceren (achter de schermen, bewerkingsprogramma’s, Instagram-filters, …). Dat is misschien meer werk, maar betaalt zich achteraf zeker terug.

  1. Don’t (always) believe the hype

Het lijkt misschien verleidelijk om snel op de wagen te springen van (tijdelijke) hypes, zoals de ice bucket challenge of de overload aan kattenfoto’s en filmpjes. Denk eerst twee keer na of jouw boodschap wel strookt met zo’n content en je niet alleen wilt meesurfen op het viral effect. Gebruik content steeds in een relevante context. Heeft jouw product of dienst wél voldoende raakvlakken met zo’n hype? Knock yourself out, maar wel met mate.

  1. Streef naar referent credibility

Wanneer een betrouwbaar iemand iets deelt, wordt dat veel sneller voor waar aangenomen. Die content wordt vervolgens meer gedeeld en komt zo hoger in de zoekresultaten te staan. Denk maar aan tweets van bekende personen, die altijd hoger staan dan die van de mindere goden onder ons. Dat principe geldt ook voor websites. Zo is het opportuun om jouw content te posten die ooit door een influencer (iemand met referent credibility) werd gedeeld, maar zorg dat je plaat niet blijft hangen. De erkenning is leuk, maar wordt snel afgezaagd als je die elke week herhaalt.

  1. Ga de interactie aan met je publiek

Tegenwoordig draait alles niet alleen meer om content management, maar ook om conversation management. Onze digitale wereld heeft de afstand tussen bedrijf en klant minimaal gemaakt. Betrek je lezers: in de tekst zelf, in de reacties, op social media, via email. De mogelijkheden om een betrouwbare relatie met je volgers op te bouwen liggen voor het grijpen, gebruik ze dan ook. Als mensen een relatie met iemand hebben opgebouwd, gaan ze veel sneller iets delen of voor waar aannemen.

  1. Verzorg je uiterlijk

Wanneer je naar een sollicitatiegesprek gaat, zorg je er toch ook voor dat je er piekfijn uitziet? Eerste indruk, weet je wel. Daarom is het belangrijk aandacht te besteden aan het uiterlijk van je website/content. Ziet die er onprofessioneel en slordig uit, zal je geloofwaardigheid al meteen een ferme deuk krijgen. En terecht! Geen idee hoe daaraan te beginnen? Ga eens gluren bij de buren. Bekijk websites en referenties die wél werken. Ga niet achteloos kopiëren, maar hanteer wel een vergelijkbare stijl.

  1. Taal is de basis

Niets komt zo onprofessioneel over als teksten met taalfouten. Alles vertrekt vanuit een correct taalgebruik. Met correct bedoelen we niet alleen ‘taalkundig correct’, maar ook ‘helder’. Titels die vaag zijn en waar lezers geen eind aan kunnen vastknopen, nodigen niet uit om te delen. De enige uitzondering zijn titels die ‘triggeren’, of waarbij de nieuwsgierigheid van mensen wordt gewekt om verder te klikken.

Credibility = een evenwichtsoefening

Je ziet, geloofwaardig overkomen is niet eenvoudig. Het kleinste detail kan een lezer doen afhaken. Je bent echt aan het koorddansen. Als je de voorgaande tips in acht neemt, kom je al wel een heel eind. Ben je nog niet helemaal zeker of je content wel geloofwaardig overkomt? Of je niet teveel van het ene element hebt en te weinig van het andere? Geef ons een seintje en we kijken het graag voor je na!

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie