Content marketing in B2B – state of the art

De uitdrukking “Content is King” is intussen alom bekend. Content marketing is, in de huidige digitale wereld, één van de basisingrediënten van je marketingplan. Zelfs binnen een B2B context. Welke middelen je op welke manier en wanneer inzet om aan content marketing te doen zijn dus van alle belang. Een goed onderbouwd strategisch plan kan je hierbij helpen.

Zelfs aan het schrijven van een blog of het opzetten van een social mediaprofiel, gaat een sterke planning aan vooraf. Het ondoordacht en onbezonnen starten met schrijven en publiceren, op welk platform ook, zal immers weinig resultaat opleveren.

Steeds meer bedrijven begrijpen dat content marketing een noodzaak is geworden en merken dat de investering hierin de moeite loont. Zo krijgt content marketing stilaan een groter aandeel in de algemene marketingstrategie van het merk.

Door de creatie van content betrek je de eindklanten sterker bij het merk, waardoor ze op termijn ware ambassadeurs worden. Het delen van kennis en ervaring met je volgers op social media, biedt je als bedrijf de mogelijkheid je als specialist ter zake te profileren. Dit heeft een positieve impact op het imago van het bedrijf. Testimonials, cases en quotes kunnen als proof of concept het aanbod versterken.
Het is dan ook voor elke marketeer een uitdaging om content te creëren die inspireert, nieuwsgierigheid wekt en bezoekers aanzet tot lezen en delen.

Sterke content marketing gaat verder dan het schrijven van goede teksten

Het koopproces start vaak vanuit een zoekopdracht via Google. Een goede vindbaarheid is dan ook essentieel. Bij elke creatie van nieuwe content wordt geoptimaliseerd voor SEO, zodat het artikel een kwalitatief resultaat oplevert voor de zoekmachines.

Voor elke specifieke klant en voor elk uniek merk bestaan er voldoende platformen voor content verspreiding, waarbij het juiste doelpubliek zeer specifiek getarget kan worden. Content marketeers moeten er dus voor zorgen de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment en met de juiste boodschap op een (bij voorkeur) authentieke manier. Een duidelijk plan van aanpak met een geschikte strategie vormen de basis voor efficiënte content marketing.

Het strategisch plan start met het in kaart brengen van de customer journey zodat je tijdens elke fase, die de bezoeker doorloopt, net die relevante informatie aanbiedt die de bezoeker kan doen overgaan tot conversie.

Content marketing omvat dus niet alleen het schrijven van blogs en artikelen, maar moet er vooral voor zorgen dat je bezoekers en lezers in de juiste funnel terecht komen om zo tot conversie over te gaan. Een doordachte boodschap en aantrekkelijke call to actions maken je content marketing inspanningen tot een succes.

In de praktijk

Voor Freetours werd er een goed uitgekiende funnel gecreëerd door ervoor te zorgen dat bezoekers die een hotel zoeken in een bepaalde regio bij het kiezen van een hotel, ook een aanbod te zien krijgen van aantrekkelijke hotels die zich in dezelfde regio bevinden. Daarnaast wordt het downloaden van de brochure aangeboden als je een tijdje eenzelfde pagina hebt openstaan. Zo word je als bezoeker gestimuleerd het aanbod verder te bekijken.

Investeer je sterk in content, maar blijven de resultaten uit? Worstel je met het verwerven van een goede vindbaarheid in zoekmachines? Laat ons bekijken wat we voor je kunnen betekenen, over een heerlijk kopje koffie.

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie