Design anno 2018: Van gradient tot kunst

Onze ervaring van de wereld wordt intrinsiek beïnvloed door de vormgeving van onze nabije omgeving. Onderzoek illustreert hoe saaie en niet-stimulerende omgevingen gelinkt zijn aan een sterker gevoel van angst, depressie, impulsiviteit en zelfs riskant gedrag. Stimulerend levendige, vibrerende en kleurrijke ruimtes daarentegen leiden tot betere prestaties en meer doordachte beslissingen.

Webdesigners spelen dan ook een sleutelrol in het tijdperk van het internet. We zijn echter vaak geneigd webdesign te zien als een afzonderlijke, of erger, geïsoleerde activiteit binnen contentcreatie. Niets is minder waar. Een sterk design is in grote mate gelinkt aan een diepere betekenis en het doel om de juiste gevoelens op te wekken bij het doelpubliek en efficiënt de beoogde boodschap over te dragen.

Vandaag zien we naast het functionele design, dat sterk gefocust is op de gebruikte interface en technologie, een sterke evolutie naar intuïtief design van zogenaamde ‘frictionless flows’ die een vlotte, vertrouwd aanvoelende interactie creëren tussen boodschap en ontvanger, doel en resultaat, scherm en bezoeker. Er zijn enkele specifieke trends op het gebied van grafisch ontwerp die de design(r)evolutie belichamen en de era waarin we leven karakteriseren.

In wat volgt bespreken we enkele opkomende trends die de look & feel bepalen van webdesign, anno 2018.

Gradients

Een storm van levendige, vitale kleuren heeft dit jaar de overhand gekregen. De ontwerpen van vandaag bevatten een gedurfd en genereus palet van kleuren, gebruikt in logo’s, fotografie en zelfs lettertypen. The Gradient – ook wel het kleurverloop genoemd – werd dit jaar massaal geadopteerd door de design wereld. Steeds meer grote bedrijven zoals Instagram, Spotify, Shazam, …passen de gradient toe in hun huisstijl. De techniek voegt een futuristisch tintje toe aan je look & feel.

Diepte – Schaduwen – Hiërarchie

Het zogenaamde semi-flat design wil de aandacht vestigen op een goed gedefinieerde verhaallijn. Het gebruik van diepte en schaduw creëert een zekere hiërarchie binnen een pagina, waarbij focus en contrast zeer bewust ingezet worden om een bepaalde elementen in de spotlight te zetten.

Patronen

Punten, lijnen, driehoeken, bladeren, … allemaal zijn ze fair game dit jaar. Dynamische kleuren en geometrie vallen sterk in de smaak bij de 80’s en 90’s kids, ze voegen zowel een sterk gevoel van visuele spanning als nostalgie toe aan designs anno 2018.

Responsief

2017 was het jaar van mobiel design. Ontwerpers moesten zich aanpassen aan meer complexe technologieën om een foutloze responsieve ervaring te ontwerpen. En dat geldt nog steeds, zoniet nog meer, in 2018.

Artsy – Kunstzinnig – Kunst

Handgemaakte illustraties en artistiek werk hebben dit jaar een welverdiende status gekregen in de mainstream van design. Merken hebben originele toepassingen en combinaties van artistieke werken uitgevonden, waardoor ze vaak gedurfde, uit het oog springende beelden creëren.

3D & Animaties

Diepte, beweging en textuur zijn steeds meer aanwezig in 3D-beelden en -animaties. Een trend die in 2017 is ontstaan, en een grote invloed heeft gehad op product placements en visuele campagnes. In combinatie met zowel realistische als onrealistische elementen, dragen 3D-concepten bij aan een sterkere visuele ervaring.

Authentieke Fotografie

Dit is meer dan een trend. In plaats van slechts een onderdeel te zijn van branding of visuele storytelling, slaagt fotografie erin om een sterke connectie te maken met het publiek door middel van persoonlijke indrukken. Het toenemende gebruik van Instagram, niet alleen door merken maar ook door hun klanten / doelgroepen, heeft nieuwe mogelijkheden geopend voor persoonlijke en authentieke visuele content.

**

Eén ding is zeker: Het zijn fascinerende tijden voor design in 2018. Grafisch design heeft een aantal interessante wendingen gezien en wordt met de tijd belangrijker, aangezien het steeds meer gezien wordt als inherent onderdeel van het ontwerpen van een product of dienst. Designers hebben meer middelen en flexibiliteit om merken te faciliteren in hun queeste voor originaliteit, authenticiteit en sterke connecties naar het doelpubliek toe.

Behoefte aan een update van je huisstijl? Of zoek je een strak, eigentijds ontwerp voor je website? We wisselen graag met je van gedachten bij een lekker kopje koffie.

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie