Influencers en FOD Economie werken samen aan transparantere reclame

Het is zover! Influencers hebben eindelijk duidelijkheid over de nieuwe regels, die ze dienen te volgen in het kader van transparante reclame. Op 15 mei stelde het FOD Economie nieuwe richtlijnen voor, die een influencer verplichten om duidelijk aan te geven dat hun bericht een reclameboodschap omvat. Hiertoe dienden ze de hashtag #reclame te gebruiken. Omwille van groot protest onder de influencers, werden de richtlijnen diezelfde dag terug ingetrokken. Na overleg met de influencers, werd een nieuwe set richtlijnen uitgewerkt. Deze zijn sinds 8 oktober in effect.

Waarom komen deze regels er?

Deze regels/aanbevelingen passen in het kader van een beleid voor meer transparante reclame. Voor de consument is het soms moeilijk om onderscheid te maken tussen een eigen mening van de influencer of betaalde content waarin ze bewust een merk promoten.

Het FOD Economie formuleert het als volgt:

  1. Om de consument te beschermen: De consument heeft het recht om steeds duidelijk te weten of een social media post onder de noemer van een gewone opinie of ervaring valt, of dat het over commerciële communicatie gaat.
  2. Om rechtszekerheid te bieden: Zowel adverteerders als influencers moeten weten welke regels wanneer toepasselijk zijn bij het voeren van influencer marketing. Alleen dan kunnen zij ervoor zorgen dat de consument op een correcte manier beschermd wordt.

Wat houden de nieuwe richtlijnen in?

Bij het bekijken van de post/boodschap moet het voor de consument meteen duidelijk zijn dat het om commerciële communicatie gaat. Dit kan aangetoond worden op volgende wijzen:

  1. Een uitdrukkelijke en tekstuele vermelding dat het gaat om commerciële communicatie;
  2. De context waarin de boodschap online staat, maakt duidelijk dat het gaat om commerciële communicatie;
  3. Merk- of logovermelding, die duidelijk maakt dat het gaat om commerciële communicatie.

Wat zijn de implicaties voor influencers?

De Raad voor de Reclame heeft op basis van de richtlijnen vier aanbevelingen opgesteld.

  1. De online influencer maakt de commerciële relatie met het merk op een zichtbare of hoorbare manier duidelijk door de vermelding van een van de volgende woorden: reclame, advertentie, sponsoring, promotie, gesponsord door, in samenwerking met, … of andere soorten gelijkaardige vermeldingen of hashtags: #spon, #adv, #prom, #reclame, #recl, #sample, #… of andere soorten gelijkaardige hashtags. Dit garandeert een transparante communicatie.
  2. Sociale media kennen geen (taal)grenzen. Pas de woorden aan in functie van de taal van de boodschap of je doelgroep (publicité, advertising, promoted, ad, paid, …)
  3. Zorg dat deze woorden vermeld worden op zo’n wijze en plaats dat de ontvanger meteen de juiste aard van de boodschap begrijpt.
  4. Verstop deze woorden niet, zorg ervoor dat de gemiddelde consument deze bij een normale kennisname van de boodschap opmerkt.

Wanneer zijn deze aanbevelingen van toepassing?

Moet iedereen die een bericht plaatst en een merk tagt er meteen #reclame bij zetten?
Nee, de aanbevelingen zijn pas van toepassing in volgende gevallen:

  1. De online influencer ontvangt een vergoeding.
  2. De adverteerder heeft controle over de communicatie. Zij bepalen welke boodschap de influencer moet brengen.

Volgens de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) gaan influencers die deze aanbevelingen niet naleven, hen gevraagd worden de campagne stop te zetten.

Vragen over sociale media of kan je niet wachten om een campagne te starten? Contacteer ons snel en we bespreken je plannen bij een lekker kopje koffie.

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie