SEO in het tijdperk van Gen Z: 5 tips om je website te optimaliseren voor Mobile-first SEO

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Het toestel is een essentieel hulpmiddel geworden in ons professionele en persoonlijke leven. In haar continue streven om mensen de meest relevante informatie te bieden, gaat Google nu volop inzetten op de smartphone-gebruiker.

Maar wat is mobile-first indexatie? Wat betekent het voor je ranking? Moet je iets doen?
Het antwoord lees je in deze post.

Mobile-first indexing?

In maart 2017, kondigde Google aan dat opzoekingen via smartphones instonden voor 57% van alle Google Searches. Daarom besliste de zoekmachine om de positie van een website in de zoekresultaten voornamelijk te laten afhangen van haar score van de mobiele versie van een website. Zelfs wanneer de consument zoekt via een desktop, zal hij de meest mobiel-vriendelijke sites eerst zien.

Het gebruiksgemak en de snelheid van je website op smartphones is nu meer dan ooit belangrijk. Dit zijn de voornaamste elementen waarop je moet letten:

1. Content op maat van de smartphone

Heb je stevig gesnoeid in je content voor de mobiele versie van je website? Dan is het slim om je pagina’s even terug te bekijken. Google zal zich voortaan enkel baseren op de content voor smartphones. Dus breidt die teksten gerust terug uit.

Akkoord, het lezen van tekst op een smartphone-scherm is moeilijker. Ellenlange zinnen en onafgebroken teksten zullen je lezer snel vervelen. Kijk eerder naar korte, activerende zinnetjes en voldoende beeldmateriaal. Het verbergen van minder essentiële content in opklapbare vakken en accordeons is geen probleem. Google zal deze aanpak zelfs stimuleren met een hogere score, omdat het bevorderend is voor de gebruikservaring.

2. Pagina snelheid

De snelheid van je pagina is nu al zeer belangrijk voor je SEO ranking. Maar de snelheid voor mobiele toestellen werd tot nog toe vaak stiefmoederlijk behandeld. Niet meer. Test zeker je website via tools als Google Pagespeed of GTmetrix. Deze tools geven je feedback over hoe je je website sneller en gebruiksvriendelijker kan maken.En wat met de snelheid van je internet? Dit speelt wel degelijk een rol. Google raadt zelf aan je website te testen op lagere snelheden (zoals Edge).

3. Begrijp je mobile user journey

Bezoekers die op een desktop computer surfen, hebben vaak meer tijd en zoeken minder gericht. Ze zullen makkelijker bereid zijn om wat op je website rond te klikken tot ze een antwoord op hun vraag of nood gevonden hebben.

Dat voordeel valt bij de smartphone weg. Efficiëntie is hier de boodschap. Hoe beter je content en de structuur van je website ingespeeld is op noden en vragen van je klanten, hoe hoger de kans dat de bezoeker doorklikt in je website. Maar zijn geduld is kort.

Vertrek dus van een data-gedreven strategie (welke pagina’s bekijkt men het meest op smartphone) en identificeer welke informatie je meer naar voor moet schuiven.

4. Structured data blijft essentieel

Het gebeurt vaak dat structured data niet overgenomen wordt in een mobiele website. Structured data maakt het crawlers eenvoudiger om je website te indexeren. Denk hierbij aan sources (src), itemtypes, … . Google zal hier echter ook naar beginnen kijken.

Voer een snelle test uit voor jouw website met deze tool.
Geen idee wat structured data is? Laat je developer dan even kijken naar dit artikel.

5. Je META-data wordt nog korter op mobiel.

Het schrijven van goede META-data was al niet eenvoudig. Je had minder tekens dan een tweet om bezoekers naar je website te leiden. Nu krijg je nog minder ruimte.Je META titel mag op mobiel maximaal 60 tekens bevatten. Geadviseerd wordt om rond de 55 tekens te blijven.

Je META description moet je beperken tot maximaal 115 tekens. Toch blijft een goed gebruik van trefwoorden en een teasende tekst essentieel. Creativiteit is dus de boodschap. Tools als SEO Yoast spelen hier al op in.

Aan de slag

Met de bovenstaande tips, verzeker je dat je website niet afgestraft wordt in de zoekresultaten. Maar uiteraard sta je hierin niet alleen.

Zoek je hulp om je website klaar te maken voor mobile-first SEO? Stuur ons een mailtje, en we bekijken de efficiëntste aanpak bij een lekker kopje koffie.

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie