Hoe start ik met Facebook?

Met 934 miljoen dagelijks actieve gebruikers is Facebook het grootste sociale netwerk. Dat maakt Facebook een must-go platform in je online communicatiemix. Als beginnend bedrijf is het niet altijd gemakkelijk om starten met Facebook. Het sociale platform biedt tal van opties bij het maken en optimaliseren van een bedrijfspagina. Je bedrijfspagina op Facebook weerspiegelt de persoonlijkheid van je bedrijf.

Aan de slag

Er zijn enkele basisfuncties die ervoor zorgen dat je Facebook pagina er professioneel uitziet en volledig is ingevuld. Met een bedrijfspagina kan je je business heel goed definiëren. Je kan bijvoorbeeld de economische sector kiezen, je missie/visie formuleren en je locatie opgeven. Bezoekers kunnen gemakkelijk en in één overzicht al je activiteiten zien. Hoe meer details je invult, hoe gemakkelijker je gevonden wordt via zoektermen op Facebook en in zoekmachines.

Na de bedrijfsinformatie, volgen het achtergrondbeeld en de profielfoto. Het is belangrijk om goede beelden te bezitten van je bedrijf. Het achtergrondbeeld en de profielfoto bepalen de eerste indruk die bezoekers van je pagina krijgen. En een goede eerste indruk is goud waard.

Het belang van een actief doelpubliek

Het hoofddoel van je aanwezigheid op Facebook is het uitbouwen van een loyale community. Facebook fans die sterk betrokken zijn bij je berichten, worden ambassadeurs van je merk. Via het delen van en reageren op berichten zorgen ze voor persoonlijke aanbeveling van je merk aan hun vriendengroep.

Het aantal likes op je bericht is niet de belangrijkste parameter om berichten te beoordelen. Klikken op de vind ik leuk knop gebeurt snel en eenvoudig. Vaak heeft de persoon het bericht slechts vluchtig bekeken. Reacties, het delen van je bericht en de persoonlijke aanbeveling hebben een veel grotere waarde. Tegenwoordig kan je via Facebook een actieknop op je pagina plaatsen, gaande van een een call-to-action om een video te bekijken tot het downloaden van je app. Zo kan je vanuit je sociale media meteen leads genereren voor verdere communicatie.

En hoe moet ik nu verder?

Je hebt nu een bedrijfspagina aangemaakt, maar dit is slechts een eerste stap. Het is belangrijk dat je je Facebook pagina levendig houdt met relevante updates. Een contentplan kan hierbij helpen. Kijk zeker ook eens naar deze tips voor het schrijven van relevante en geloofwaardige content.

Heb je toch moeite om je sociale media efficiënt in te zetten in je communicatiemix? Kom gerust eens langs, dan bekijken we het samen bij een lekker kopje koffie.

Bronnen: Facebook

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie