9 tips bij het bouwen van een website

Het bouwen van een website is niet altijd evident. Het vereist een antwoord op een aantal technische vragen:

1. Wat is een domeinnaam?

Elke website is bereikbaar via een link, bijvoorbeeld ‘http://www.mundodigitalis.be’ in deze link is ‘mundodigitalis.be’ de domeinnaam. Deze kan je invullen naar keuze, op voorwaarde dat niemand anders deze al in gebruik heeft.

In vele gevallen komt de domeinnaam overeen met je bedrijfsnaam. Het is daarom goed om, voordat je beslist over de naam van uw bedrijf, na te gaan of de bijbehorende domeinnaam nog vrij is. Voor Belgische domeinnamen kan je dit controleren op de website van DNS Belgium: http://www.dnsbelgium.be/

2. Waar zal ik de website hosten?

Bij het ‘online’ plaatsen van een website, geef je bezoekers vanop afstand de mogelijkheid om bestanden te bekijken, weliswaar in een mooi opgemaakte vorm. Deze bestanden worden steeds opgeroepen vanop een fysieke machine, de server.

De meeste organisaties beschikken niet over een eigen server om hun websitebestanden op te slaan. Ze schakelen hiervoor gespecialiseerde organisaties in: hosting bedrijven. Er is een groot aanbod aan hosting bedrijven, gaande van zeer goedkope aanbieders tot duurdere servicebedrijven. Het maken van de juiste keuze is zeer belangrijk. Een goedkope aanbieder is voordelig voor de portemonnee, maar kan vaak niet verzekeren dat je website continu bereikbaar is.

3. Hoe ga ik pagina’s aanmaken en onderhouden?

Heb je zelf voldoende technische kennis? Of heb je niet de behoefte om je website regelmatig te updaten? Dan overweeg je mogelijk om je website van nul te coderen. De meeste bedrijven zullen echter kiezen voor een bestaand platform zoals: WordPress of Drupal. Deze bieden een overzichtelijke interface aan voor het onderhoud van de website. Deze platformen hebben vaak specifieke vereisten voor de ontwikkeling van een website. Anderzijds hebben deze platformen een zeer intuïtieve gebruikersinterface en voldoen ze reeds aan een groot aantal technische vereisten. Bovendien krijg je via een bestaand platform vaak toegang tot vele out-of-the-box oplossingen voor ingewikkelde functionaliteiten.

4. Hoe worden contactnames, vragen en bestellingen verwerkt?

Bij het opzetten van een website is visibiliteit één van de hoofdredenen. Maar je wil waarschijnlijk ook in contact komen met de personen die je website bezoeken. Hoe pak je dit het beste aan? Laat je hen vrijblijvend contact nemen of kunnen ze iets bestellen? Vullen ze een formulier in of bellen ze je op?

Wanneer je gegevens opvraagt, wil je deze op een eenvoudige manier kunnen raadplegen. Bijvoorbeeld door een notificatie e-mail te krijgen wanneer iemand je contactformulier invult. Dit vereist de nodige technische kennis.

5. Is mijn website veilig?

Wanneer we spreken over de veiligheid van een website, kijken we naar twee zaken:

  • de privacy van uw contacten
  • de bescherming tegen hackers en malware

Voor beide punten kan je hostingbedrijf en het gebruik van een bestaand platform een antwoord bieden. Hostingbedrijven nemen vaak al maatregelen tegen aanvallen op websites en databases in hun beheer. Voor bestaande platformen worden tal van plug-ins en uitbreiding geschreven om hackers geen kans te geven.

6. Hoe zal mijn website er uitzien op smartphones en tablets?

Een mooie website op een desktop computer wordt niet altijd mooi getoond op een mobiel toestel. Een mobiel toestel heeft een veel kleiner scherm dan een desktop. Bij de ontwikkeling van de website wordt bepaald hoe deze schermgrootte optimaal benut kan worden. Bepaalde content wordt niet meer getoond op kleinere schermen, terwijl andere contentblokken van plaats wisselen en in elkaar schuiven.

7. Ziet mijn website er goed uit in de meest courante browsers?

Iedere browser heeft een iets andere manier om een website te tonen. Bepaalde functionaliteiten werken vlekkeloos in Google Chrome, maar slaan tilt in Internet Explorer. Tijdens het bouwen van je website, is het een goed idee om te testen in verschillende browsers. De verschillen in weergave kunnen zeer verrassend zijn.

8. Hoe kan ik meten of mijn website goed werkt?

Hoe weet je of je investering iets opbrengt? Via tools als ‘Google Analytics’ kan je alle activiteiten van je gebruikers meten. Je moet alleen bepalen welke acties kritisch zijn voor het succes van je website: wil je dat men contact neemt? Een bepaald artikel leest? Een petitie tekent?

Eens je je doelstellingen bepaald hebt, kan je ontwikkelaar ervoor zorgen dat deze acties bijgehouden worden voor latere evaluatie.

9. Laadt mijn website voldoende snel? Moeten gebruikers niet te lang wachten?

Tegenwoordig zijn we gewoon dat alles snel gaat. We klikken op een knop en verwachten dat er meteen een reactie volgt. Wanneer we moeten wachten, raken we afgeleid en zijn we weg. Dit geldt ook voor het internet. Als uw website te traag laadt, haken je bezoekers af. Het versnellen van je website vergt verschillende technische ingrepen. Tools als ‘Google PageSpeed’ kunnen je advies geven over noodzakelijke optimalisaties om de snelheid van je website te verhogen.

Zoals je merkt, bovenstaande vragen vereisen voldoende technische kennis. Misschien kan je alle vragen zelf beantwoorden. De meeste starters zullen echter op zoek gaan naar een freelancer of technische partij om hen te helpen.

Je technische partner kan je een antwoord bieden op bovenstaande vragen. Is dit te technisch voor jou? Contacteer ons, dan bekijken we het samen bij een lekkere kop koffie.

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie