5 tips om je sociale media te optimaliseren

Het is niet altijd gemakkelijk om goed en efficiënt om te springen met je sociale kanalen. Starten met sociale media lijkt soms een uitdaging. Onderstaande tips kunnen je op weg helpen.

Vermeld anderen in je berichten om het bereik te verhogen

Succes op sociale media draait grotendeels rond vermelding. Wanneer je andere personen vernoemd in je bericht krijgen zij daar een notificatie van. Vervolgens kunnen ze  op verschillende wijzen reageren:  Op Twitter kunnen ze je bericht retweeten of beantwoorden, op Facebook is de knop ‘vind ik leuk’ populairder. Die acties worden verder gedeeld onder zijn/haar volgers. Zo kan je het bereik van je bericht exponentieel vergroten.

Op Twitter kan je iemand vermelden door ‘@ + de naam van de persoon/het bedrijf’ te plaatsen. Op Facebook kan je vaak gewoon de naam intypen en vervolgens een link creëren. Voor actuele onderwerpen worden de zogenaamde hashtags gebruikt: bijvoorbeeld #actueelonderwerp. Iedereen die deze hashtag recent bekeek, heeft een grote kans om je bericht te zien. Populaire hashtags gebruiken zijn dus zeker een goed idee om je bereik te vergroten.

Vermelding maken van een ander account op Twitter

Vertrouwen opbouwen bij je volgers

Vertrouwen opbouwen op sociale media doe je enerzijds door de inhoud van je berichten, maar ook door te reageren op berichten van anderen. Wanneer je berichten regelmatig opduiken in de tijdlijn van je volgers, vergroot de kans dat je ze kan overtuigen van uw boodschap. Eenvoudige tools zoals Hootsuite maken het makkelijk om berichten in te plannen. Zo beperk je de tijd die je aan het beheer van je sociale media besteedt.
Hoe meer fans je krijgt op sociale media, hoe actiever en frequenter je kan posten. Bedenk steeds het volgende: “welke waarde kan ik mijn volgers bieden?”. Unieke en relevante content is belangrijk en waardevol voor je volgers. Bij te veel irrelevante berichten raakt men geïrriteerd en haakt men af. Berichten die een specifieke vraag, ergernis of bekommernis van je doelgroep aanspreken, zijn zeer relevant en worden sterk gewaardeerd door je fans.

Focus op je doelgroep

Dit gaat hand in hand met het aanbieden van relevante informatie. Je berichten moeten afgestemd zijn op de doelgroep. Posts over onderwerpen die je doelgroep interessant en relevant vinden, trekken volgers aan en zetten aan tot delen. Het is uiteraard essentieel dat de dingen waarover je post samengaan met de visie en waarden van je bedrijf. Berichten over dansende katten scoren vaak minder goed. 😉 

Creatief zijn met berichten op sociale media

Posts zijn het best leuk geschreven, zodat ze interesse opwekken. Een goede techniek is je social media tijdlijn aanzien als een micro-blog. Je geeft een eerste aanzet in je bericht en verwijst dan door naar een artikel of webpagina om verder te lezen. Hierbij moet je goed nadenken over wat je schrijft en hoe je je zinnen formuleert. Bij kanalen zoals Twitter krijg je 140 tekens om je boodschap te formuleren. Je bent dus verplicht om creatief te zijn in hoe je je boodschap naar buiten brengt.

Content, content en nog eens content

Content maakt of breekt je pagina. Mensen op sociale media gaan je profiel volgen omwille van interesse en/of content. Interessante en relevante content zorgt ervoor dat je pagina interessant is of niet. Als de gebruiker geen waarde ziet in je profiel, zullen ze je pagina ook niet volgen. Interessante content is gerelateerd aan je sector, je bedrijf, je doelgroep en je personeel.

 

Wil je meer weten over het bedenken en schrijven van relevante en effectieve content? Kijk dan eens naar volgende artikels:

Mis je nog een kleine aanzet om te beginnen met je sociale media? Geef ons een seintje, dan bekijken we het samen.

 

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie